Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.03.2016 18:52 - МОГЪЩЕСТВОТО НА МАСИТЕ И ФОРМИТЕ ЗА ОВЛАДЯВАНЕТО МУ
Автор: djani Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3155 Коментари: 6 Гласове:
5

Последна промяна: 20.03.2016 18:59

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 МОГЪЩЕСТВОТО НА МАСИТЕ И ФОРМИТЕ ЗА ОВЛАДЯВАНЕТО МУ

 

image  image

 

   

Има идеи и чувства, които се проявяват и превръщат в действие само, когато индивидите са обединени в маса. Тя се състои от хетерогенни елементи, които са се съединили за кратко, или дълговременно, така както се съединяват клетките в организма. Със съединяването им се създава качествено ново същество, напълно различно от съставните му клетки. Но, какво е това единство, което ги свързва? В масата на отделните човешки елементи, индивидуалните качества и достижения на индивида с тяхното своеобразие се изтриват. Влиза в действие неосъзнат фундамент, който е еднакъв за всички и се придобиват нови качества, които те не са притежавали преди това.

Първата от тези причини се състои в това, че в масата по силата само на факта на нейното множество, индивида в нея изпитва чувство на непреодолима мощ, което му позволява да се отдаде на първичните си пориви.  Които, ако е сам ще бъде принуден да обуздава.  При анонимността и безотговорността в масата, отпада възпиращото чувство на отговорност, характерна за всеки. Заглъхването при тези условия на съвестта не ни затруднява, защото е елеминирана същността  на така наречената съвест, а именно социалният страх.

Втората причина  е заразимоста, която помага за проявяване в масата на специални признаци и определяне на тяхната насоченост. Тя е лесно установим, но необясним феномен, чийто произход можем да определим от стадния и племенен период на съществуването ни. В тълпата е заразно всяко чувство и действие, при това в такава висока степен, че индивида жертва личния си интерес в  полза на общия. Това е напълно противоположно на натурата му свойство, на което човек е способен само в качеството си на съставна част от масата.

Третата и най-важна причина е внушаемоста, която е следствие на заразимостта. Внимателното наблюдение на това явление показва, че в резултат на излъчванията в лоното на активната маса, индивида попада в състояние на омагьосване, близко до това на хипноза. Под влияние на внушението, той е в непреодолим порив за изпълнение на зададените му задачи и действия. И тази неудържимост на масите е още по-непреодолима, защото равното за всички внушение нараства лавинообразно под влияние на взаимодействието.

Следователно новите отличителни белези на попадналия в масата индивид са: изчезване на съзнателната и преобладаване на несъзнатата личност, ориентиране на мислите и чувствата в една и съща посока, вследствие на внушението и заразяването и тенденция към безогледно осъществяване на внушаваните идеи. Индивидът повече не е личност. Той е станал автомат и робот без воля. С факта на принадлежността си към организираната маса, човекът се спуска с няколко стъпала надолу по стълбата на цивилизоваността. Бидейки сам, той може да бъде образцов гражданин, но попадайки в тълпата, заразен от могъщото и влияние се превръща във варварин. Той вече притежава спонтанност, поривност. Той е див, но също така притежава ентусиазма и героизма на примитивността.

Масата е импулсивна, изменчива и възбудима. Тя почти изцяло се ръководи от неосъзнаваното. Според обстоятелствата импулсите и биват благородни, жестоки, терористични и често страхливи. В тълпата няма нищо преднамерено. Дори и страстно да желае нещо, то това не е за дълго. Тя не понася отсрочка между желание и осъществяване на желанието. Тя се чувства всемогъща и за нея отпада понятието за невъзможност. Та е лековерна, тя не е критична и изключително лесно се поддава на влияние. Чувствата и са твърде прости и хиперпоболични. Поради това не познава съмнение и неувереност. Масата незабавно стига до крайности. Изказаното мнение на вождовете и се превръща в непоколебима вяра, а зрънцето антипатия в дива омраза.

Склонноста на масата към всякакви крайности се възбужда само от изключителни дразнители. Този, който иска да влияе върху поведението и не се нуждае от логическа проверка на аргументите му. Той трябва само да рисува в най-ярки краски, да преувеличава и винаги да повтаря едно и също. Тъй като масата не се съмнява в истиността и лъжливоста на каквото и да е било, при това съзнавайки огромната си сила, тя е толкова нетърпима, колкото и подвластна на авторитета. Тя уважава силата, а не добрината, която и изглежда разновидност на слабост. Тя иска от своя герой сила, дори насилие. Тя иска да я владеят и да я потискат, иска да се страхува от своя господар. Тъй като в основата си е напълно консервативна, тя изпитва огромно отвращение към вякакви нововъведения и прогрес и безкрайно благовее пред традициите. Въпреки че интелектуалните постижения на масата са по-ниски от тези на отделния човек, нейното поведение може да надвишава многократно равнището на индивида, особено, когато тя е отдадена на справедлива кауза. Масите не познават истината. Те искат илюзии, без които не могат да живеят и демонстрират тенденция да не правят разлика между реално и нереално.

Масата е послушно стадо, което няма сили да живее без господар. Тя има такава жажда за подчинение, че се подчинява на всеки, нарекъл се неин господар. И тя се персонифицира във Вожда, който все пак трябва да притежава лични качества.  Самият той трябва да бъде обладан от дълбока вяра в идеите си. За да пробуди тази вяра и в масите, той трябва да притежава силна харизма и импонираща воля, която безволната маса да поеме от него. Вождовете стават влиятелни благодарение на идеите, към които те самите се отнасят с фанатичност. На тези идеи, както и на вождовете се приписва тайнствена, неотразима власт наречена Престиж.  Той е своего рода господство, което е придобил над тях вожда, идеята и деянието. Той парализира цялата ни критична способност и ни изпълва с удивление и уважение. Предизвиква чувство, подобно на хипноза. Престижът е личен, изкуствен, или придобит. Личния престиж притежават малко хора и благодарение на него стават вождове. Изкуственият, или придобития се присвоява благодарение на наследена фамилност, богатство, репутация, а когато става реч за възгледи, художествени произведения и т.н. – посредством традицията. Престижът подчинява всичко и всички, като че ли по силата на магия, но всеки престиж зависи от успеха и се изгубва след неуспех.

Връзката между вожда и масата е либидна, почти приравнена с любовната. Но поради обективни, или непредвидени обстоятелства, в нея възниква често страх и паника. Паниката възниква, когато масата се разлага, защото паническият страх предполага отслабване либидноста на връзката пред страха от опасности. Страхът на отделния индивид се предизвиква, или от размерите на опасноста, или от прекратяване на емоционалните връзки с вожда, което като правило прекъсва и връзките на индивидите в масата. Тогава вождът и водещата идея могат да станат негативни, омразата към дадено лице, или институция толкова обединяващи, че да предизвика сходни емоционални връзки, както и позитивна провързаност. Както свидетелствува социалната практика, почти всяка продължителна интимна емоционална връзка между двама души – брачни отношения, родители и деца и обикновена човешка дружба съдържат и утайка от отблъскващи и враждебни чувства. Същото става и когата хората се обединяват в големи маси. Така се поражда съперничествата между градове, държави, етноси и раси.

За разлика от минали времена тези, които са с дебелите портфейли  владеят средствата за масова информация. Именно те създават образа на вожда и създават изкуствения му престиж. За целта разполагат с армия от опитни социолози, политолози и други специалисти в промиване на мозъците, чрез които  определят задкулисно правилата на играта. Най-голямата гавра е в това, че те отлично съзнават несъстоятелността на политическите и социалните си теории. В лицемерното и користното си служене на властниците, срещу интересите на народа. В оправдаване и апологетизиране на очевадната им грабителска политика. 

Могъществото на масите и обладаването и от вождовете има своята история и съвременни аналози. В болшинството от случаите с опустушителни последствия предимно за съставящите я индивиди. Дори и в нашата днешна жалка национална действителност. Без особени теоретични обобщения преди време съм изрисувал два портрета на актуални политици, имащи претенции за вождизъм. Единият по ганювски хитроват, а другият с нюанси  на балкански националсоциализъм.

 

По материали от трудове на Фройд и Льобон

 http://djani.blog.bg/politika/2013/02/10/budaforno.1051824

 
http://djani.blog.bg/politika/2014/01/08/schupenata-kukla-volen.1226324

 

 

СВЕТОСЛАВ  АТАДЖАНОВ

Djani.blog.bg

 

 

 

 

 




Гласувай:
5


Вълнообразно


1. milady - здравей,джани ,честита Първа Пролет! www.parallelreality-bg.com/.../285-2011-02-02-20-.
20.03.2016 19:13
без да игнорирам„задължителното“и фундаментално книжле
по Темата на Густав Лъобон/ Психология на тълпите/..
бих ти предложила и моят кратък синтез ...
„ За егрегорите“,или що е егрегор?
.. поздрав за тънкия анализ ,който си представил!

Той е паразит, защото никой не го е произвел съзнателно.
- Той е много по-голям от всеки конкретен човек.
- Има много по-голям енергиен резерв.
- Има много повече съзнание от човека.
цитирай
2. freeoldmen - С риск да ме помислят за фашист,
20.03.2016 19:45
бих казал, че Хитлер е на светлинни години от креатурите, които визираш в
постингите от линковете.

Със сигурност е бил запознат с теориите на Фройд и Льобон, а в практическото им
приложение е ненадминат и до днес.

Всъщност, в наши дни в световен мащаб няма нито един оратор, който да се доближи
поне малко до него в способността му да въздейства на масите.

Това, което получаваме днес под образа на горепосочените креатури, е плод на
обработка на масовото съзнание, благодарение на развилата се наука, тоест, конвейерен продукт, както правилно отбеляза един от посочените, и магаре да сложат, пак ще го изберем.

цитирай
3. djani - Наистина нашите жалки креатури с претенции за вождизъм...
20.03.2016 20:49
freeoldmen написа:
бих казал, че Хитлер е на светлинни години от креатурите, които визираш в
постингите от линковете.

Със сигурност е бил запознат с теориите на Фройд и Льобон, а в практическото им
приложение е ненадминат и до днес.

Всъщност, в наши дни в световен мащаб няма нито един оратор, който да се доближи
поне малко до него в способността му да въздейства на масите.

Това, което получаваме днес под образа на горепосочените креатури, е плод на
обработка на масовото съзнание, благодарение на развилата се наука, тоест, конвейерен продукт, както правилно отбеляза един от посочените, и магаре да сложат, пак ще го изберем.


Нямат нищо общо с харизмата на Хитлер и гениалното манипулиране на цяла нация, останала му вярна до самоубийството му
в бункера. Е, с малка помощ и от SS...
цитирай
4. lidislidis - Tук си много прав
20.03.2016 23:35
"те отлично съзнават несъстоятелността на политическите и социалните си теории. В лицемерното и користното си служене на властниците, срещу интересите на народа. В оправдаване и апологетизиране на очевадната им грабителска политика. "

Моето мнение е, че вождовата необходимост е приоритет на източните европейци, които нямат чувство за силата на масата и народа, а разчитат на някой избран от тях вожд. На север няма вождове, а народа си е и вожд и отговорен за съдбата. Избраните публични народни представители са роби на масата и желанията на народа. В тази връзка никой не иска да е вожд, ръководител, тъй като е разнищвана работата и делата му от тези, които са го поставили да работи за тях.
Поздрави, Джани! Удоволствие беше за мен да прочета статията ти!
цитирай
5. djani - Както винаги реагираш емоционално и компетентно, Джул...
21.03.2016 07:47
milady написа:
без да игнорирам„задължителното“и фундаментално книжле
по Темата на Густав Лъобон/ Психология на тълпите/..
бих ти предложила и моят кратък синтез ...
„ За егрегорите“,или що е егрегор?
.. поздрав за тънкия анализ ,който си представил!

Той е паразит, защото никой не го е произвел съзнателно.
- Той е много по-голям от всеки конкретен човек.
- Има много по-голям енергиен резерв.
- Има много повече съзнание от човека.

Не бих могъл да кажа нещо повече от хора, които са посветили живота си на психоанализата. Егрегора има връзка с темата, но ако включа и него ще стане твърде дълго и разводнено. Но колективните енергии и вибрации действително имат огромна роля в същноста на проявите на масите. Особено що се касае за източните общества, обладани от исляма, будизма и индуизма. Западния човек, към когото се стремим е по -неподатлив към мистицизъм...
цитирай
6. djani - Тук си много права Лидис..
21.03.2016 07:50
lidislidis написа:
"те отлично съзнават несъстоятелността на политическите и социалните си теории. В лицемерното и користното си служене на властниците, срещу интересите на народа. В оправдаване и апологетизиране на очевадната им грабителска политика. "

Моето мнение е, че вождовата необходимост е приоритет на източните европейци, които нямат чувство за силата на масата и народа, а разчитат на някой избран от тях вожд. На север няма вождове, а народа си е и вожд и отговорен за съдбата. Избраните публични народни представители са роби на масата и желанията на народа. В тази връзка никой не иска да е вожд, ръководител, тъй като е разнищвана работата и делата му от тези, които са го поставили да работи за тях.
Поздрави, Джани! Удоволствие беше за мен да прочета статията ти!

Неподатливостта на северните нации на изкуствена и истерична харизма е видна от цялата им история. По тази причина, както казваме ние, са и много по-напред с МАТ,РИАЛА...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: djani
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3247194
Постинги: 927
Коментари: 3372
Гласове: 4679
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031