ТОВА НЕ Е ЛИ КАРЛ МАРКС ?
„Двата лоста, които движат света: корист и страх”
Наполеон Бонапарт
„Икономическата анархия в днешното капиталистическо общество, според мен е истинската причина за злото. Виждаме пред себе си гигантска общност от производители, чиито членове неуморно се стремят да си отнемат един от друг плодовете на колективния труд. Не със сила, а с точно съблюдаване на установените от закона правила. В това отношение е важно средствата за производство – това ще рече целият производствен капацитет, необходим за създаване на стоки за потребление, както и допълнителния инвестиционен капитал – от гледна точка на закона могат да бъдат частна собственост на индивиди и в голямата си част, това е така.
За да опростим нещата, по нататък ще наричам „работници” всички онези, които нямат никаква собственост върху средствата за производство – макар и това да не отговаря на точната употреба на израза. Собственикът на средствата за производство е в позиция, от която може да купи работната сила на работника. Със средствата за производство работникът създава нови стоки, които преминават в притежание на капиталиста. Значимото в този процес е съотношението между това, което работника произвежда и това което му се плаща в замяна – и двете измерения в истинската им стойност. Благодарение на факта, че трудовия договор е „явен”, онова, което работникът получава, не се определя от реалната стойност на произведената стока, а от нейната минимална необходимост и от изискванията на капиталиста във връзка с броя на работниците, които се конкурират помежду си за работните места. Важно е да се разбере, че дори според икономическата теория, заплащането на работника не се определя от стойността на продукта.
Частният капитал има тенденция да бъде концентриран в малко на брой ръце – отчасти поради конкуренцията на капиталистите и отчасти, защото технологическото развитие и увеличаващото се разпределение на труда стимулират възникването на нови, по-големи единици, за сметка на по-дребните. Резултатът от това развитие е една олигархия на частния капитал, чиято необикновенна сила, която не може да бъде контролирана, дори от демократично организирано политическо общество. Това е така, защото членовете на законодателните органи се избират от политическите партии, които в болшинството си са финансирани от частния капитал, или пък може да им се влияе по някакъв друг начин и на практика те отделят избирателите от законодателната власт. Последицата от това е, че „народните представители” не защитават в достатъчна степен неприлигированите слоеве от населението. Освен това при съществуващите условия, частният капитал контролира пряко или косвено основните източници на информация. Поради това е особено трудно, а за отделния гражданин в повечето случаи – почти невъзможно да си направи обективни заключения и да се възползва по интелигентен начин от своите политически права.
Ситуацията в една икономическа система, която се базира на частната собственост върху капитала се характеризира от два основни принципа: Първо, средствата за производство /капиталът/ са в частно владение и собствениците разполагащи с тях, както им е угодно. Второ, трудовият договор е явен. Естествено няма чисто капиталистическо общество. Преди всичко, трябва да се обърне внимание на факта, че работниците са успели чрез дълга и ожесточена борба да осигурят една малко по-подобрена форма на „неорганизиран трудов договор” за определена категория работници. Но като цяло днешната икономика не се различава много от тази на „чистия” капитализъм.
Производството е предназначено за печалба – не за задоволяване на нужди. Няма предварителни мерки, осигуряващи винаги работа на всички онези, които са способни и готови да се трудят. Почти винаги има една „армия” от безработни. Работникът живее непрекъснато със страха, че ще загуби работата си. Тъй като безработните и зле платените работници не представляват някакъв изгоден пазар, производството на стоки е ограничено и последица от това е голямата нищета. Технологичния процес често води до по-голяма безработица, вместо да облекчава условията на труд за всички. Мотивът за печалбата във връзка с конкуренцията между капиталистите е причина за нестабилността в натрупването и използването на капитала, а това означава увеличаваща се стопанска депресия. Неограничената конкуренция води до гигантско пилеене на труд и до онази парализа на социалното съзнание на индивидите, за която споменах по-горе.
Тази парализа на отделния индивид смятам за най-голямото зло на капитализма. Цялата ни образователна система страда от него. На студента се втълпява някакъв силно преувеличен стремеж към конкуренция и той е подготвен да гледа на бъдещата си кариера, като на средство за ненаситен грабителски успех.
Убеден съм, че има само един път за освобождаване от това зло – а именно, да се създаде една СОЦИАЛИСТИЧЕСКА икономическа система, съпроводена с образователна система, ориентирана към социални цели” (край на цитата).
Познахте ли? Съмнявам се. Мнозина се досещат за Маркс, а други за някой яростен критик на капитализма и глобализма. Всъщност това актуално за днешния ден изложение е откъс от есето “Why Socialism?” (Защо социализъм?), обнародвано в първото издание на списание „Мантли ривю”. Автор не е кой да е, а АЛБЕРТ АЙНЩАЙН. Ненужно е да се споменава, че иде реч за един от най-неизвестните трудове на гения и че за тези мисли, изказвани през целия му живот не се споменава нито дума в „свободните” медии. С характерната за гений яснота и простота, той прави дисекция на капитализма и сочи неговата нежизнеспособност. Всъщност Айнщайн преди повече от половин век не е смятал за дадена от Бога системата, която днес определя хода на света. С още по голяма категоричност го твърдим сега. Независимо, че вече целия свят е на разположение на капитализма и глобализацията и не би трябвало да се съобразява с някакви пречки. Политиците вече нямат думата, защото са се изродили в изпълнителен помощник на властта на парите. Поне у нас е така...
СВЕТОСЛАВ АТАДЖАНОВ
Djani.blog.bgгеноцидът и холокостът над българите
какви сме ние, евреите
Москва вместо Вашингтон покровител на Из...
АВТОПОРТРЕТ НА ПОЕТА ВАЛЕРИ СТАНКОВ В ПР...
и не може да не му се вярва...
и не може да не му се вярва...
Е преценил, че капитализма е нон сенс и протеворечи на здравия разум. Отделно, че парализира свободната воля, на уж свободния при демокрацията човек. А този разбойнически, нашенски е извън всякакви критерии.
Не в капитализма е злото, а в покварените и бездушни притежатели на свърхкапитала. Те създават разделението на обществото, не частния производител. Малкия и среден търговец са гръбнака на икономиката, но днес техния труд е в плен на финансовите акули.
Освен корпоративен капитализъм (на финансовите акули) има и друг... кооперативния. Той не е просто теория, приложен е на доста места, но пресата е безмълвна за тях.
Кооперативния капитализъм дава стабилност и прави финансовите спекулации невъзможни.
Ние бяхме едни от първенците на кооперативния капитализъм...до 1944 г. Тогава в страната ни имаше също духовност и морал....Запада едва сега се сеща за тази уникална система.
Не в капитализма е злото, а в покварените и бездушни притежатели на свърхкапитала. Те създават разделението на обществото, не частния производител. Малкия и среден търговец са гръбнака на икономиката, но днес техния труд е в плен на финансовите акули.
Освен корпоративен капитализъм (на финансовите акули) има и друг... кооперативния. Той не е просто теория, приложен е на доста места, но пресата е безмълвна за тях.
Кооперативния капитализъм дава стабилност и прави финансовите спекулации невъзможни.
Ние бяхме едни от първенците на кооперативния капитализъм...до 1944 г. Тогава в страната ни имаше също духовност и морал....Запада едва сега се сеща за тази уникална система.
може да се говори много. Всъщност, липсва средна класа. Свърхбогати и бедни. Типично за бананова република. Ако не върнем социализма, поне да има подобие на този на Кейнс.
17.09.2012 22:40
18.09.2012 07:33
Социализмът би бил успешен само, ако няма Вождове, но това ще се окаже практически невъзможно...
Автора не е обвързан с никакви партии и като всички се лута в морето на илюзорни идеологии. А най-дразнещо за него е трансполовото поведение на столетницата, заиграваща се с носталгията на по-възрастното население и провеждаща национален геноцид. Марксист? Ха-ха-ха...
Социализмът би бил успешен само, ако няма Вождове, но това ще се окаже практически невъзможно...
Но и дълбоко права. Дори и големите демокрации се разболяват от вождизъм!
Но как една кооперация би удържала цунамито на корпорациите и банките. Може би, първо те трябва по някакъв начин да се неутрализират. Но как?
Дори и в някаква относителна справедливост. В момента този КАПИТАЛ, за който считаш, че си нямам представа е грандиозно раково образование и в 90 % напълно фиктивен. Първо: завършил съм икономика в икономически ВУЗ. Цял живот съм работил по проблеми на икономиката и все пак поназнайвам нещичко. Е не колкото професор от Oxford. Но това, че се вълнуваш от проблема ти прави чест.
18.09.2012 16:32
Жалко е само едно, че "пенсии" като нас осъзнават трагизма на положението ни. Чалга-поколението щрака с пръсти и нехае. А последиците ще ги тегли то.
Не в капитализма е злото, а в покварените и бездушни притежатели на свърхкапитала. Те създават разделението на обществото, не частния производител. Малкия и среден търговец са гръбнака на икономиката, но днес техния труд е в плен на финансовите акули.
Освен корпоративен капитализъм (на финансовите акули) има и друг... кооперативния. Той не е просто теория, приложен е на доста места, но пресата е безмълвна за тях.
Кооперативния капитализъм дава стабилност и прави финансовите спекулации невъзможни.
Ние бяхме едни от първенците на кооперативния капитализъм...до 1944 г. Тогава в страната ни имаше също духовност и морал....Запада едва сега се сеща за тази уникална система.
може да се говори много. Всъщност, липсва средна класа. Свърхбогати и бедни. Типично за бананова република. Ако не върнем социализма, поне да има подобие на този на Кейнс.
Системата на Кейнс днес е дори осъвършенствана от Норийна Херц. Нейното виждане е ново, реално и разумно. Лошото е обаче, че пресата мълчи за тези алтернативи на капитализма и щем не щем летим към анархо-капитализма проповядван от Фридман (баща и син).
Започне ли да изчезва средната класа...замирисва даже на неофеодализъм...
Освен корпоративен капитализъм (на финансовите акули) има и друг... кооперативния. Той не е просто теория, приложен е на доста места, но пресата е безмълвна за тях."
Първият абзац на цитата е ненаучен, следователно - неистинен, въпреки че за разсъдъчно мислещия е очевидна истина. "... покварените и бездушни притежатели на свърхкапитала." не са случайност. Те са продукт от иманентен на капитализма процес, наричан "концентрация на капитала" Капиталът следователно и капитализмът са немислими и невъзможни без процеса на концентрация. Вторият абзац също е ненаучен. Кооперациите са най-различни. Акционерното дружество също е кооперация. Кооперациите, които извеждат общественото производство отвъд тесния хоризонт на капитализма са обединения на труд, а не на капитали. Пример за такава кооперация, както посочих в коментара си по-горе, е испанската ( в Страната на баските) Мондрагон кооператив корпорейшън (МСС). Ако, запознавайки се със същността на МСС, той сметне, че тя е капиталистическа кооперация, това ще означава, че не познава философията на историята, въпреки че е много ерудиран в историята като фактология.
Освен корпоративен капитализъм (на финансовите акули) има и друг... кооперативния. Той не е просто теория, приложен е на доста места, но пресата е безмълвна за тях."
Първият абзац на цитата е ненаучен, следователно - неистинен, въпреки че за разсъдъчно мислещия е очевидна истина. "... покварените и бездушни притежатели на свърхкапитала." не са случайност. Те са продукт от иманентен на капитализма процес, наричан "концентрация на капитала" Капиталът следователно и капитализмът са немислими и невъзможни без процеса на концентрация. Вторият абзац също е ненаучен. Кооперациите са най-различни. Акционерното дружество също е кооперация. Кооперациите, които извеждат общественото производство отвъд тесния хоризонт на капитализма са обединения на труд, а не на капитали. Пример за такава кооперация, както посочих в коментара си по-горе, е испанската ( в Страната на баските) Мондрагон кооператив корпорейшън (МСС). Ако, запознавайки се със същността на МСС, той сметне, че тя е капиталистическа кооперация, това ще означава, че не познава философията на историята, въпреки че е много ерудиран в историята като фактология.
В спора се ражда истината /или полу/, защотои абсолютна няма, и както казва и ДОКАЗВА социалиста Айнщайн всичко е относително. Вж "Теорията на относителността"!
21.09.2012 08:25