Прочетен: 7809 Коментари: 15 Гласове:
Последна промяна: 10.11.2016 16:38
САМОТНИ СРЕД ВИРТУАЛНАТА ГМЕЖ...
Част ІІ
Стигаме да същността на отчуждението, или алиенацията, както я наричат социолозите. Алиенация (в социалните науки) е онова състояние, при което е налице чувство за отстраненост и отделеност от обществената среда, или дори от себе си. От 1958 год. съществува тенденция термините „алиениран" и „алиенация" в медицинския речник да бъдат замествани с термините „болен" и „психична болест". Понякога се набляга на съвместимостта на капитализма с алиенацията. Но, така ли е?
Социалното отчуждение е налице, когато нашите физически, умствени, чувствени и волеви сили и способности се материализират по начин, при който губим власт над резултатите от собствената си материална и духовна дейност. Всяко разкъсване на връзките на човека със заобикалящата го среда, с нещо или някого е отчуждение. Най-често това е от имущество, любим човек, деца, родители, родина, от природата, от Бога. Силите на отчуждението винаги са и сили на разединението. А има ли нещо от изброеното, от което да не сме се отчуждили. Милиони от нас се лишиха от дом, семейство, близки и родина и се превърнаха в лумпени или икономическа емиграция. Стигнахме до разделение, всеки срещу останалите. А замърсеността на средата, която обитаваме е греха ни спрямо природата.
Силите на отчуждението са безлични, но огромни. И бизнесът и работника имат работа с безлични, но напълно реални гиганти. С гигантска конкуренция, с гигантски национален и международен пазар, с гигантски потребител, когото трябва да прелъгват и ловко да обработват, със синдикати и правителство. Всички те предопределят действията им. Отчуждението потиска, деформира индивидуалното съзнание, както и това на цели социални групи и класи. Пълната, всестранна удоволетвореност от труда, от живота е основата на щастието, към което се стремим. Сега положението, което заема индивида и личната му съдба, почти не се определя от личните му качества, от дарбите и способностите му. Всъщност участваме в обществения процес вече не като индивиди, а като класа. За това положението ни се определя от това на класата, към която принадлежим. Особено важна роля при обясняване на социалното отчуждение има формата на разпределение на материалните блага, като огромната част от тях се присвояват несправедливо по различни начини. Издълбана е дълбока пропаст между физическия и умствения труд, което увеличава дистанцията между фактическото образование на трудособното население от една страна и обществено необходимото. И от там парадокса – излишно много университети и завършващи висше образование, без възможности за реализация .
В условията на закона за конкуренцията, науката и изкуството също стават стока, а творците наемни работници. Публиката се отнася към артиста, музиканта и художника, пациента към лекаря, ученика и студента към преподавателя, като към такива. Но, за предприемача, или мениджъра те не са нищо повече от наемни работници, макар и високо квалифицирани и той владее техния талант и творческа сила.
Но и доброто положение на бизнесмена не е абсолютно и вечно. И то е относително. Макар и да е господстващ в икономиката, той не е напълно свободен по отношение на сляпата необходимост. Всеки отделен бизнесмен или мениджър наистина е в състояние да планира и организира своето предприятие. Но, и той е подчинен на конкуренцията, анархията, икономическите кризи и най-фаталните им прояви – фалита.
Самата ни държава е вече форма на социално отчуждение, понеже чрез нея се поддържат илюзорни форми, сурогати на общуване, които правят условията на живот и труд на хората нечовешки. Отчуждението на държавата ни от обществото е в това, че общия интерес, в името на който съществува е илюзорно общ. На негово място е застанал интереса на господстващата прослойка, която все повече изстънява. Държавата ни се е превърнала от формален защитник на обществото по конституция, във фактически защитник на тази прослойка. Това показва, че не само в отделните си органи, но и изцяло се е изплъзнала от контрола на обществото и е напълно отчуждена от него.
На мястото на общочовешките ценности се настани стоковия фетишизъм – религията на съвременното ни общество. Стоките се втурват в пазара и като че ли сами се разменят, а хората и техните отношения, остават в сянката на вещите. Огромна роля в този процес играе рекламата, като все повече в стойността на стоките заемат разходите за рекламирането им. Необузданите реклами играят огромна роля във фетишизиране на съзнанието ни. Те умъртвяват човешката ни същност, замененят я с бездушни стокови фетиши. Крайния ни конформизъм е неразривно свързан с потребителското отношение към света и с лъжеоптимистични социални теории за обществения прогрес. Той руши обществения човек, намалява творческия характер на дейността му, убива личността, дискредитира моралната му стойност, руши нравстени, естетически и духовни ценности, създадени през вековете. Наложен ни е невиждан гнет – лична зависимост, извъникономическа принуда, съсловна йерархия и регионална затвореност в европейско гето. И вече седма година не сме допускани в Шенген и с Румъния сме в своеобразно гето!
В съвременното ни общество разделението на труда приема все по-различни от класическите форми. Започнало от разделението на труда между хората, по нататък се превърна в разделение на труда между човека и машините. А при появата на автоматите, роботите, компютрите, човека постепенно става излишен придатък към тях. Остава малка група настройчици в симбиоза с тях, които се грижат за тяхното функциониране. Човека вече участва в производствения процес само в качеството си на съвкупност от обществени отношения. Икономически богатите и политически господстващи прослойки си присвояват по-творческите, висшите интелектуални видове труд, а за подчинената класа остава тежкия физически и неквалифициран труд, лишен от всякакъв интелектуален заряд.
Социално ангажираното дърдорене на медиите избягва да говори за огромните контрасти, невижданата до сега поляризация на обществото, за струпването на несметни богатства в ръцете на шепа олигарси, а от друга страна за неописуема мизерия и неграмотност. Дехуманизацията е ядрото на отчуждението в медиите, киното, изкуството. Основните насоки са изчезването от тях на човека като многопластова и сложна личност и принизяването му до животно. Различните реалити формати от рода на „Биг брадър” и бълваната денонощно порнография са от основните оръжия в тази насока. Загубили народност, нация, класа, идейност, живеем не в реалния, а във въображаем свят, лишен от конкретност. Загубата на мярка за реалната обществена действителност за нормалния човек, за неговите мисли и чувства, лежи в основата на създаването на щампи, канони и конструкции, представящи живота му опростено и вулгарно. Стремежът е „освобождението” на човека не от всякакви, а от възвишени идеали. Цялата човешка история е доказала, че реакционните класи и сили създават упадъчни форми на идеология, изкуство и масова култура. Но тя показва също, че с времето техните „ценности” винаги биват измествани от прогресивната култура с общочовешко значение, служеща на непреодолимия обществен прогрес.
Социалното отчуждение идва не като преследвана цел, а като нежелан отрицателен резултат на общественото развитие. Всъщност начина на производство на материални блага и формите на собственост са основата, върху която възникват, изменят се и се развиват, или изчезват едни или други форми на семейството, държавата, религиите, правото и морала.
Развитието на науката и техниката е неизбежно и постъпателно, както и това на обществото. Сам по себе си този прогрес не може да е причина за отчуждението. Още Гьоте пророчески е казал, че „машината създава и прекрасно и безобразно”. Но, все повече технологиите подчиняват човека на себе си духовно, морално, естетически и физически. Чак до степен на зависимост, идентична на абстиненция. Парадоксално е, че научни постижения и технологии, непознати в цялата човешка история водят до морален упадък, който далеч превъзхожда ужаса от последните времена на Римската империя.
До изтласкването на социализма от световната политическа сцена се говореше за взаимното проникване на двете политически системи, на техните идеологии, култури и изкуства, за т.н. конвергенция. От близо две десетилетия тя е вече факт. Но, какво ни донесе всъщност реставрацията на капитализма? Болшинството от хората на гърба си осъзнаха реакционната му същност и хищническо лице. Спомниха си, че социализма правеше хората независими от стихията на пазара, безработицата, кризите, превратностите и страха за утрешния ден. Те бяха и социално равноправни, като хора от всички слоеве на народа можеха да бъдат представени в органите на държавната власт, да се трудят, да се учат, лекуват и почиват. Липсваше антагонистичната противоположност между града и селото, между физически и умствен труд. Резките контрасти постепенно бяха преодолявани е бе създадено сравнително хомогенно общество. Грижата за обществото и отделните му прослойки, бе превърната в лична грижа на хората. Именно това поражда съществуващата носталгия към близкото ни минало у по-старото поколение. С пълното съзнание за ограничаването на личната им свобода тогава.
След политическите промени икономиката ни се срина и в резултат стотици хиляди хора останаха безработни и се озоваха на социалното дъно. Десетки, а може би стотици професии бяха изтрити, заедно с приватизираните и насилствено фалирани предприятия. Трайно безработни са стотици хиляди, предимно млади хора. От екзотика, клошарството се превърна в ежедневна картина на материално и социално падение. Според социологически изследвания, почти половината от българите виждат като единствен изход за оцеляване емиграцията. От прекрасната си родина, в която няма война, природно бедствие, масова епидемия, или природнен катаклизъм, а само страх от бедност и невъзможност дори за обикновенно физическо оцеляване, а камо ли за разширено възпроизводство. В последните години Терминал 2 на летище София стана нарицателен, като трамплин към мечтаното от мнозина емигрантско бъдеще. Не, че и останалите КПП – та остават назад в трансфера на човешки материал.
Но, у всички – емигрирали и останалите в страната наблюдаваме едно раздвоение на съзнанието. И парадоксално. То не отслабва, а се усилва от наличието на съвременните средства за комуникация – стационарни и мобилни телефони, социалните мрежи на интернет и разбира се СКАЙП. В който илюзията за личностно присъствие е пълна. Но... в двуизмерен вид. Цената е алиенацията и шизофренията на погубеното поколение, живеещо в двата свята – на новата и истинската си родина. А крайния потърпевш е България. Защото тя загива. И в заключение отново цитирам стиховете на Румяна Симова емигрирала в Нова Зеландия, които заместват цялото ми многословие:
СКАЙП
... а мама ми говореше по скайп
и исках да я галя по ръцете,
върху които двойка паяци
годините ѝ в мрежа вплетоха.
И исках да ѝ кажа как ми липсва,
как зее празнина в душата ми,
да ѝ разкажа тъжната си истина
и колко до сега съм се напатила,
и колко ми тежи вината...
Вината, дето бавно ме убива..
И колко всъщност мразя скайпа,
и опашатите лъжи, че съм щастлива.
... а мама ми говореше по скайп-а
и виждах във очите ѝ надежда,
че мога с всичко да се справя,
и всичко покрай мене се подрежда.
И трябваше да ѝ спестя заблудите,
но нямах сили да го сторя...
Затова се втурнах като лудите
със кармата си да се боря.
... а мама ми говореше по скайп
и колко ласкав бе гласът ѝ,
и вярваше във мене до безкрайност,
и ме побиваха студени тръпки
при мисълта, че хората са смъртни
че утре може да потърся мама,
но с някой друг роднина да се свържа,
и да ми каже - Майка ти я няма...
.. .а мама ми говореше по скайп,
накрая ме целуна през монитора
и аз потънах като в тайнство
и топла обич се разля в гърдите ми...
2012 г.
Р.Й.Симова
СВЕТОСЛАВ АТАДЖАНОВ
Djani.blog.bg
„ВОДА ГАЗИМ, ЖАДНИ ХОДИМ” или защо самот...
ВЪВ ВЕНЕЦИЯ БЕ ОТКРИТ ЮБИЛЕЙНИЯТ 70-ти М...
ако разрешите ...
ЕДна лична История и Избор/ в случая
цитираната Р.Симов /
Не е трагедия !! или мелодрама ?!....
Това се нарича
СВОБОДА на Избора .....
на Свободен Човек ...
пс.НИщо лично Останете със здраве !
ако разрешите ...
ЕДна лична История и Избор/ в случая
цитираната Р.Симов /
Не е трагедия !! или мелодрама ?!....
Това се нарича
СВОБОДА на Избора .....
на Свободния Човек ...
пс.НИщо лично Останете със здраве !
Напълно съзнателно приключвам темата със стихотворението на Р. Симова. Защото сюжета му напълно отговаря на заглавието на статията, или есето, както възприемете материала...
ЛИчност, никога не Е сама/ и никъде /
всичко друго са просто оправдания
айде да спра до тук....;)
Независимо от виртуалната илюзия за съпричастност и присъствие около нас на море от хора, създавана от технологиите, в края на краищата сме сами в действията и постъпките си.
кЪм нашия Живот / кой те кара да живееш тук /...
Ти сериозно ли го мислиш това ,
/ което си написал ,и критикуваш /?
МЪЖ на години ,с Опит и..образование ??!!
Вината е само у нас/ извини ме, нищо лично/.
Много хора вече предпочитат виртуалния пред физическия контакт. На времето преди около 30 г.в библиотеката "Галактика" бе публикуван романа "Онирофилм". Предсказа именно тази действителност, която е вече обичайна за всички ни.
кЪм нашия Живот / кой те кара да живееш тук /...
Ти сериозно ли го мислиш това ,
/ което си написал ,и критикуваш /?
МЪЖ на години ,с Опит и..образование ??!!
Вината е само у нас/ извини ме, нищо лично/.
Но за съжаление и обективен. Адаптивните ни възможности са поставени на огромно изпитание. Но, това важи за старото поколение. Младите вече са раждат научени...
кЪм нашия Живот / кой те кара да живееш тук /...
Ти сериозно ли го мислиш това ,
/ което си написал ,и критикуваш /?
МЪЖ на години ,с Опит и..образование ??!!
Вината е само у нас/ извини ме, нищо лично/.
Може би и ти както мнозинството от хората си се разболяла от болестта на съвремието? Вярно е че избора е наш, но и средата и обстоятелствата водят до това. Лайтмотива е че въпреки технологиите, улесняващи комуникациите, алиенацията продължава да се задълбочава. Причините ги знаем вече...
АЗ Мога да БЪда ,каквато пожелая/според темата /
ВаЖно е ,да имам мое мнение
И да мога да го защитя, нали ..
пс ТЪй като ОБичаш да бъркаш в „социални теми „
Ще ти споделя, моя извод от
многото разводненаа информация !!
причината за тези „аномалии „са в корена си
икономически !! после следват всички останали .
Благодаря за вниманието !! Успех !
Мярка трябва да има във всичко. Да прочетеш книга, да изпиеш чаша алкохол, да початиш с някого в мрежата - това е нормално, имаш нужда от почивка, когато реалните проблеми ти дотежат, за да оцелееш и да продължиш утре в жестокия ден. Защо не и да изживееш нещо, което ти липсва в реалността и няма как да го имаш по стечение на обстоятелствата? Все едно отиваш на театър или на кино...
Прочетох и "Онирофилм" - типичен пример, че всяко пристрастяване създава проблеми. Но все пак човек трябва да има свободата да избира.
Страхотни статии, много важни проблеми си засегнал, много мисли събуждаш. И желания - за неизживени онирофилми :)
АЗ Мога да БЪда ,каквато пожелая/според темата /
ВаЖно е ,да имам мое мнение
И да мога да го защитя, нали ..
пс ТЪй като ОБичаш да бъркаш в „социални теми „
Ще ти споделя, моя извод от
многото разводненаа информация !!
причината за тези „аномалии „са в корена си
икономически !! после следват всички останали .
Благодаря за вниманието !! Успех !
А иначе съм "Мара подробната" и наистина всичко е вследствие на икономиката, т.е. на липсата и...
Мярка трябва да има във всичко. Да прочетеш книга, да изпиеш чаша алкохол, да початиш с някого в мрежата - това е нормално, имаш нужда от почивка, когато реалните проблеми ти дотежат, за да оцелееш и да продължиш утре в жестокия ден. Защо не и да изживееш нещо, което ти липсва в реалността и няма как да го имаш по стечение на обстоятелствата? Все едно отиваш на театър или на кино...
Прочетох и "Онирофилм" - типичен пример, че всяко пристрастяване създава проблеми. Но все пак човек трябва да има свободата да избира.
Страхотни статии, много важни проблеми си засегнал, много мисли събуждаш. И желания - за неизживени онирофилми :)
Наистина наскоро книжката "Онирофилм" ми попадна в ръцете. И бях поразен от това, че фантастите доста детайлно си представяха бъдещето по зачатъците на технологичния прогрес тогава.
Във всеки случай виртуалното общуване с теб ми носи усмивки и удоволствие, повече отколкото реалността понякога ми позволява да изпитам. Без да те познавам или да съм те виждала, усещам сродството на душите, които са преминали през страдания в реалността, за да търсят виртуално общуване и изява, носещи смисъл и усещане за споделеност, а не за самота. Естествено, въпреки тези хубави моменти, всеки сам носи своята раница от реални проблеми.
Хубаво е да може някой де те усмихне, па макар и виртуално.
30.01.2014 21:19
Във всеки случай виртуалното общуване с теб ми носи усмивки и удоволствие, повече отколкото реалността понякога ми позволява да изпитам. Без да те познавам или да съм те виждала, усещам сродството на душите, които са преминали през страдания в реалността, за да търсят виртуално общуване и изява, носещи смисъл и усещане за споделеност, а не за самота. Естествено, въпреки тези хубави моменти, всеки сам носи своята раница от реални проблеми.
Хубаво е да може някой де те усмихне, па макар и виртуално.
Интересен поглед, като за тренировка в очаквощото всички ни безтелесно съществуване. Е, и телепатията е достатъчна, но малцина я владеят. А останалото го приемам като безценен комплимент